PrintAssist - Leijdsman Grafische Partner

Zowel voor beginnende als bestaande bedrijven is het voeren van een goede huisstijl een belangrijk element binnen de onderneming. Een huisstijl is natuurlijk meer dan alleen een ontwerp dat u gebruikt voor uw briefpapier of uw enveloppen. Een huisstijl is de manier om uw bedrijfsidentiteit over te dragen op de rest van de wereld. Hiermee onderscheidt u uzelf van de concurrentie, wekt u vertrouwen bij mensen en kunt u een boodschap communiceren met de buitenwereld. Een goede huisstijl is daarom onmisbaar. Met behulp van dit artikel en deze 4 tips helpen wij u daarom bij het ontwikkelen van de juiste huisstijl.

Om te beginnen

Ten eerste is het erg belangrijk om na te gaan welke boodschap u precies uit wilt dragen als bedrijf. Aan de hand daarvan kunt u gaan proberen deze boodschap om te zetten naar een beeld. Dit kan met behulp van kleur, vorm en andere elementen. Bedenk tegelijkertijd of u zelf uw huisstijl gaat ontwerpen of dat u dit laat doen. Het zelf ontwerpen van een stijl bespaart u waarschijnlijk veel kosten en zorgt voor een meer persoonlijke tint. Dit is echter alleen aan te raden wanneer u enigszins professionele ervaring hebt met ontwerpen. U wilt namelijk voorkomen dat uw huisstijl een amateuristische uitstraling heeft.

Het bedrijfslogo

Zoals eerder vermeld is uw huisstijl essentieel voor de uitstraling en identiteit van uw bedrijf. Een belangrijk onderdeel van de huisstijl is daarom het bedrijfslogo. Zorg dus voor een goed logo. Een goed logo is pakkend, duidelijk en laat uw product of dienst terugkomen in de vorm van een afbeelding of een bepaalde vorm. Bedenk daarnaast goed welke kleuren er gebruikt worden in het logo. Kleur speelt een belangrijke rol in de waarneming en emotie van mensen. Ontwerp daarom een aantal logo’s en controleer welk gevoel uw logo’s bij mensen oproepen.

Evalueer

Wanneer er een aantal logo’s zijn ontworpen is het belangrijk om goed te evalueren. Bent u tevreden met één van de ontworpen logo’s? Waarom wel of waarom niet? Door te benoemen wat er in voldoende mate aanwezig is of wat u mist in uw logo kunnen de juiste aanpassingen gemaakt worden. Op deze manier kunt u toewerken naar het perfecte logo. Uw huisstijl gaat veelal tientallen jaren mee. Neem dus gerust de tijd voor het creëren van een huisstijl waar u helemaal tevreden mee bent. Het afraffelen van het ontwerp van uw eigen huisstijl kan u later veel spijt opleveren.

Leef uw huisstijl na

Uw huisstijl geeft klanten en overige mensen die in aanraking komen met uw bedrijf een eerste indruk. Vervolgens is het aan u om deze indruk ook waar te maken. Voert u een dynamische huisstijl? Zorg dan dat ook in uw handelen deze dynamiek, snelheid en innovativiteit terugkeren. Draagt u uit zeer degelijk en solide te zijn? Probeer dan te handelen op een wijze die dit bevestigd.

Zoals u ziet komt er best het één en ander kijken bij het ontwerpen van een eigen huisstijl. Mocht u er voor kiezen om dit liever uit te besteden aan een professionele partij, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder en kijken dan samen met u naar de mogelijkheden.